Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatMarkkinointi
Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimointi (SEO)

Näin optimoit verkkokaupan näkymään hakukoneissa.

Manne avatar
Tekijä: Manne
Päivitetty yli viikko sitten

Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) tarkoittaa sivuston ja sisällön optimointia siten, että se näkyisi paremmin hakukoneissa. Tavoitteena on saavuttaa korkeampia sijoituksia esimerkiksi Googlen hakutuloksissa, jolloin sivustolle saadaan ohjattua lisää kävijöitä ilman maksullista mainontaa.

Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Lyhyesti sanottuna verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa keskitytään löytämään oikeat avainsanat, jotta ymmärretään, millä hakusanoilla asiakkaat etsivät tuotteita. Kun relevantit avainsanat ovat selvillä, lisätään niitä sopiva määrä tuotteiden ja tuoteryhmien kuvauksiin. Lisäksi esimerkiksi linkitykset ulkoisilta sivustoilta ja käyttäjien antamat arvostelut auttavat parantamaan sivuston näkyvyyttä.

Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, sillä hakukoneiden algoritmit kehittyvät ja kilpailu avainsanoista voi muuttua ajan myötä. Siksi sivuston toimintaa tulee seurata analytiikan avulla, jotta SEO-strategiaa voidaan jatkuvasti parantaa. Löydät Googlelta erilaisia maksuttomia työkaluja tulosten seurantaan ja kehitykseen.

Hakukoneoptimointia palveluna tarjoavat yritykset ovat hyviä kumpppaneita silloin, kun tarvitset tällä alueella apua.

Ohjelmiston SEO-ominaisuudet

Löydät hakukoneoptimointia varten asetettavia tietoja seuraavista paikoista.

  • Tuotteet (Tuotteet > Tuotteen tiedot > Hakukonenäkymä)

  • Tuoteryhmät (Tuotteet > Tuoteryhmät > Asetukset > Hakukonenäkymä)

  • Valmistajat (Oikea yläkulma > Yleiset asetukset > Valmistajat > Valmistajan tiedot)

  • Sivut (Verkkokauppa > Sivut > Sivun sisältö > Hakukonenäkymä)

Lisäksi teeman tekninen SEO varmistaa automaattisesti, että verkkokauppa latautuu nopeasti ja on mobiiliystävällinen sekä sisältää uusimman mikrodatan.

Huomioithan, ettei uusi sivusto näy heti hakukoneissa

Hakukoneet indeksoivat uusia sivustoja vähitellen ja siksi uusi verkkokauppa ei näy heti julkaisun jälkeen hakukoneissa. Näkyminen voi ottaa aikaa päivistä viikkoihin. Voit mahdollisesti nopeuttaa näkymistä ilmoittamalla uudesta sivustosta suoraan hakukoneelle, jos löydät kyseisen ominaisuuden hakukoneesta.

Vastasiko tämä kysymykseesi?