Tilauksesta luodaan automaattisesti palautus, kun tilauksen peruuttaa. Palautus luodaan myös asiakkaan palauttaessa ostettuja tuotteita takaisin kauppiaalle. Palautustoiminnot varmistavat raporttien ja varastosaldojen paikkansa pitävyyden.
Löydät palautusten hallinnan kohdasta > Myynnit > Palautukset.
Palautusten hallinta
Kaikki luodut palautukset näkyvät listana ja tuttuun tapaan suodattimet sekä haku ovat apuna. Klikkaamalla palautusta näet palautuksen koko sisällön.
Palautuksen tila
Vaihtamalla palautuksen tilaksi Vastaanotettu -> Valmis lähetetään asiakkaalle automaattisesti sähköpostilla palautuskuittaus.
Muista tehdä tilan vaihdon yhteydessä myös mahdollinen maksun palautus asiakkaalle.
Palautuksen hylkääminen
Palautuksen voi hylätä ja silloin se poistetaan kokonaan. Tämä on tarpeellinen toiminto esimerkiksi silloin, jos palautuksen luonti ei mennyt oikein. Voit hylätä palautuksen ja aloittaa uudelleen alusta.
Huomioithan, että palautuksen hylkäys (poisto) vaikuttaa raportteihin. Ethän poista palautuksia takautuvasti niiltä kuukausilta, joilta olet jo ehtinyt sulkea kirjanpidon, jotta raportit eivät muutu.
Raportit
Palautukset ominaisuus poistaa tarpeen tehdä muutoksia vanhoihin tilauksiin ja pitää näin ollen raportit muuttumattomina. Edellisen kuukauden tilauksia ei oikeastaan koskaan kannata muokata, sillä muokkaus muuttaa myös raportteja.
Käytännössä palautus luo uuden hyvitystilauksen negatiivisilla summilla sille kuukaudelle, jossa palautus on luotu. Tällä tavalla raportit ovat aina oikein.
Palautuksen luominen
Käsiteltyyn tilaukseen luodaan palautus avaamalla tilaus ja klikkaamalla Luo palautus -linkkiä. Lue lisää palautusten luonti.